Jari-Matti Latvalalta painava avautuminen
Rallin MM-sarjaan on tulossa jo ensi kaudeksi merkittäviä sääntöuudistuksia. Yleinen mielipide on kuitenkin se, että uusi sääntöpaketti vaatii vielä hiomista, jotta siitä saataisiin toimiva systeemi aikaiseksi.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala piti Kroatian MM-rallin päätteeksi pitkän puheenvuoron kaavailluista muutoksista.
WRC-promoottori on kertonut, että keskusteluja valmistajien kanssa on käyty hyvässä hengessä, ja kokouksia on järjestetty säännöllisesti. Mutta ovatko osapuolet todella samalla puolen pöytää?
– Me valmistajat olemme olleet yhtä mieltä siitä, että emme halua lähteä sille tielle, mitä FIA on ehdottanut. Näistä teknisistä säännöistä olemme olleet valmistajien kanssa samaa mieltä siitä, että autojen pitäisi pysyä Rally1:nä. Hybriyksikön pois ottaminen on ihan hyvä asia, Latvala sanoi.
Latvalan mukaan valmistajat eivät kuitenkaan syty sille ajatukselle, että Rally1-autoista otettaisiin tehoja pois ja Rally2-luokka pyrittäisiin tuomaan lähemmäs Rally1-luokkaa.
– Se konsepti ei mielestäni toimi. FIA on mielestäni nyt alkanut ymmärtämään sen, mitä valmistajat haluavat. Aiemmin on ollut vähän niin, että FIA on tehnyt vähän itsekseen näitä juttuja ja me valmistajat olemme tulleet vähän siellä perässä, Latvala sanoi.
– Tässä pitää löytää sellainen ratkaisu, että se on kaikille hyvä, eikä niin, että yksi tekee päätökset. Silloin kokonaisuudesta ei tule hyvä. Uskon kuitenkin, että siinä asiassa päästään kompromissiin.
Se on selvää, että muutoksia pitää tehdä. Raaka fakta on se, ettei rallin MM-sarja kiinnosta tällä hetkellä kuin tosifaneja.
– Autot ovat nyt liian kalliita. Silloin kun näihin hybrideihin siirryttiin, niin sitä ei ehkä ihan ymmärretty, miten paljon näiden autojen hinnat tulevat nousemaan. Siinä kohtaa on menty väärään suuntaan, Latvala mietti.
Rallin MM-sarjan yksi suurimmista ongelmista on tällä hetkellä se, ettei Rally1-luokassa ole yksinkertaisesti riittävästi kuljettajia ja valmistajia, eikä sitä kautta myöskään tarpeeksi kilpailua.
– Jos mietitään vuosia 2009–2012, niin silloin meillä oli käytännössä kaksi valmistajaa eli Ford ja Citroen, mutta lähtöviivalla oli kuitenkin yllättävän paljon kuljettajia. Silloin oli enemmän yksityiskuskeja, eikä silloin oltu niin kriisissä kuin nyt. Siinä kohtaa olemme menneet väärään suuntaan. Meillä pitäisi olla halvemmat autot, mutta se ei tosin kovin nopeasti varmaan tule, Latvala mietti.
Rallin MM-sarjaan kaavaillut muutokset ovat herättäneet paljon kritiikkiä, ja ehdotuksia lajin kiinnostavuuden parantamiseksi on heitelty paljon ilmaan. Mutta mitä Jari-Matti Latvala tekisi, jos saisi vapaat kädet?
– Jos kysyt minun mielipidettä, niin mielestäni meillä on sääntöjä liikaa. Nyt meillä on jokaiseen asiaan joku sääntö. Laji on rakennettu niin, että me olemme tietyllä tapaa sääntöviidakossa. Tätä lajia pitäisi viedä vapaampaan suuntaan, Latvala linjasi.
– Me olemme yrittäneet mennä liikaa formula ykkösiä kohti. Rallia on viety liikaa sinne suuntaan ja yritetty hakea samanlaista konseptia kuin siellä.
Kun lajin säännöt muuttuvat monimutkaiseksi, ei se ole omiaan nostamaan uusien ihmisten kiinnostusta lajia kohtaan.
– Lajia pitäisi yksinkertaistaa, ei se ole sen vaikeampaa. On tehty uusittu pistejärjestelmä ja yritetty hakea viihdettä. Tätä on tosi vaikea ihmisten ymmärtää. Esimerkiksi sunnuntain tilanne pitäisi olla koko ajan ruudulla, jotta ihmiset voivat nähdä, mikä tilanne sunnuntain osalta on, Latvala kritisoi.
Latvala kaipaa muutosta myös huoltoihin. Hänen mielestään etähuolloilla voisi olla jatkossa suurempi merkitys.
"Me ihmiset olemme kuitenkin täällä paikalla"
Toyota-pomon toiveisiin ollaankin vastaamassa, sillä WRC-työryhmä on jo tähän ongelmaan tarttunut, ja on aikeissa antaa kisajärjestäjille enemmän vapauksia reitin suunnittelun suhteen. Samalla myös etähuoltoja olisi mahdollista järjestää enemmän ja niissä saisi tehdä suurempia remontteja autoihin.
Joustavuuden tuominen huoltoihin ja reitin suunnitteluun olisi myös kustannustehokkaampaa.
– Me ihmiset olemme kuitenkin täällä paikalla, ja se maksaa kaikista eniten. Huoltopisteitä voisi olla enemmän. Nyt me rakennamme valtavat huoltoparkit. Autot lähtevät aamulla kello kuusi ja tulevat takaisin kahdeksan aikaan illalla. Silloin huoltoparkki on ihan turha. Miksi me rakennamme niin valtavat huoltoparkit? Niitä voisi olla enemmän ja tehtäisiin sitten kunnolla etähuollot ilman tiukkoja rajoituksia.
Latvalalla on selkeä näkemys siitä, miten ralli saataisiin tuotua lähemmäs ihmisiä. Hän otti esimerkiksi Suomen MM-rallin.
– Lauantain lenkillä voisimme ajaa Ouninpohjan jälkeen Tampereen keskustaan tekemään huollon. Sitten tultaisiin takaisin ajamaan loput pätkät ja mennään Jyväskylään. Nyt ajetaan yhdessä paikassa ja autot ajavat vain hirveän määrän siirtymiä.
Uusimmat
-
07:48
Uimavesi kylmeni 10 asteella, vaikka sää pysyi helteisenä – meteorologi selittää ilmiön
-
07:47
Leijonille armotonta piikittelyä Kanada-ottelun alla
-
07:32
Leijonien rakastettu isähahmo ihailee Jesse Puljujärveä – tietää elävästi tämän kokeman helvetin: "On rajua"
-
07:31
Eläinlääkäri kertoo, miksi ei antaisi koiralleen raakaa kanaa tai kalaa
-
07:25
Zelenskyi pelkää Venäjän valmistelevan hyökkäysaaltoja – tekee harvinaisen myönnön
-
07:25
Lakko-oikeutta koskevat rajoitukset tulevat voimaan tänään
-
07:16
Kysely: Suomalaiset vaativat oman maan edun ajamista EU:ssa – puolueen näkökulma vähemmän tärkeä
-
07:03
Anton Lundell astui isosti esiin! Floridan Stanley Cup -jahti askelta pidemmälle
-
07:03
"Ihan järjetön" – Leijonat varuillaan merkillisen superkyvyn kanssa
-
07:01
Henna Peltonen saa Tauskin herkistymään kesken haastattelun: "Olet unelmieni mies"
-
06:39
Nelihenkisen perheen huvipuistorannekkeet voivat maksaa yli 200 euroa – näin hinnat ovat nousseet koronaa edeltävistä vuosista
-
06:31
Vantaan kunniamurhan uhrin isä toivoo syytetylle kuolemantuomiota – "Tulisin katsomaan paikan päälle"
-
06:29
Tabu-ohjelman Marjo menehtyi pian kuvausten jälkeen – maailman yleisin ja tappavin syöpä on usein pitkään oireeton
-
06:18
Kylpylähotellissa tulipalo Siilinjärvellä – hotellissa oli reilusti toistasataa ihmistä
-
06:03
MTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua Suomesta
-
00:01
Sieltä se tuli: MM-kisoihin kova vahvistus Carolinasta
-
00:01
Kysely: Suomalaisten epäluottamus poliitikkoja kohtaan lisääntynyt
-
23:54
Jääkiekon MM-kisat 2024: Otteluohjelma ja tulokset
-
23:50
Leijonia jätettiin lisää – tällaiset asemat Suomella on nyt
-
23:16
Saksassa kuohuu EU-vaalien alla: Poliitikkoja vastaan useita hyökkäyksiä, laitaoikeiston noususta tuli keskeinen teema
-
Lataa lisää